نسیم قزوین

نسیم قزوین

هفته نامه نسیم قزوین
صاحب امتیاز و مدیر مسئول: حسن رجبی
سردبیر: امیر علی رضایی

آخرین نظرات
نویسندگان

دهکده طبیعت قزوین درسطح کشور بی نظیر است

جمعه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۳۱ ب.ظ

مهندس بابک محمدی درگفتگوی اختصاصی با نسیم قزوین :

دردهکده طبیعت بالغ بر 200 گونه حیوان که  تعداد آنها بیش از 2000 عدد می باشد

سافاری پارک فقط درقزوین ساخته می شود واز حمایت دولت برخوردارمی باشد

تعداد بازدید کنندگان  دهکده سال به سال درحال افزایش است

حد اقل یک سوم بازدید کنندگان را گردشگران خارجی وسایراستان ها تشکیل می دهند

 با توجه به اهداف دهکده تاکنون نه حیوانی خریده ایم و نه فروخته ایم ، فقط درصورت نیازتحت نظر محیط زیست معاوضه کرده ایم

ازمردم قزوین تقاضا داریم هرکجا می روند دهکده  طبیعت را معرفی کنند

مهندس بابک محمدی، مدیرعامل شرکت دهکده طبیعت ملی باراجین  را از سال 69 می شناسم، او بی نهایت عاطفی ومهربان است واصلا اهل پرستیژ و پز خود برتر بینی نیست، اوهنوزعکس پدرشهیدش یداله محمدی را روی دیواراتاق کارش دارد که جمله ای بر روی آن نقش بسته است « فرزندان و برادرانم؛ ادامه دهنده راه شهدا باشید و در راه خدا گام بردارید.» مهندس محمدی آنقدر با احساس از زندگی  حیوانات سخن می گوید و از دخالت بشر در قلمرو حیوانات گلایه دارد که نپرس. اوازهیچ حیوانی بدش نمی آید، اما از انقراض شیرایرانی وبرخی گونه های روبه انقراض درکشورایران نگران است، برخلاف شماره های گذشته نسیم که به سراغ سیاسیون وفعالان  حزبی می رفتیم این باربا کمک و همراهی و هماهنگی جناب آقای حسین پورازفعالین محیط زیست است به سراغ  مهندس محمدی رفتیم که حرف های متفاوت داشت اوبا راز زندگی تک تک حیوانان دهکده آشنا ست با اوبه گفتگو نشستیم حرف های خوبی داشت . 

 

 با سلام وتشکر از وقتی که دراختیار ما قراردادید، درباره ساختار و چگونگی ایجاد دهکده طبیعت باراجین می فرمایید؟ آیا این دهکده خصوصی است یا زیرنظرشهرداری اداره می شود؟

 

ضمن خوش آمد گویی به شما عزیزان که قبول زحمت فرمودید تشریف آوردید اینجا و ضمن عرض ادب به مخاطبینی که این موضوعات را دنبال می کنند. شرکت دهکده طبیعت باراجین براساس نیازشهروندان قزوین و براساس اصول خدمات شهری، شهرداری موظف است با بودجه سالیانه تفرجگاهی برای لذت بردن اززندگی واوقات فراغت ایجاد کند . شهر قزوین بخاطر وجود رشته کوه البرز که از شمال شهرقزوین عبورمی کند ، آب و هوای کاملا مناسب و فضایی کاملاً طبیعی و زیبا دارد که اثربخشی تفرجگاه را چند برابرمی کند .همین علت ها باعث شده شهرداری با هدف و رویکرد اولیه احداث یک پارک بزرگ وارد مجموعه بوستان باراجین شود و به واسطه زمین هایی که ازطریق منابع طبیعی دراختیارشهرداری قرارگرفت عمران وآبادی این زمین ها چندین سال زمان برد وبه دلیل سلایق متعدد، تفرجگاه های گوناگونی مد نظرقرارگرفت و یکی ازآنها نیزلذت بردن ازحیات وحش یا دهکده طبیعت بود.

چیزی که خداوند به صورت غریزی دروجود همه ما قرارداده دوست داشتن طبیعت وموجودات آن است و رازهای زندگی وچگونگی تکثیرو رابطه های عاطفی و قهری که در آنها وجود دارد  انسانها را مجذوب خود می کند وانسان پی می برد که حیوانات چطوری غذا میخورند، چگونه  و کی می خوابند و... اینها برای خیلی از مردم اهمیت دارد. شهرداری براساس وظایف کاری و براساس عملکرد علمی و وجود مدیران تحصیل کرده ای که درسالهای اخیروارد شهرداری شده‌اند این محیط را به وجود آورد که مردم بتوانند با زندگی حیوانات آشنا شوند وهم خواسته پژوهشی دانش آموزان و دانشجویان نیزفراهم شود.

 درابتدای کاردرسال ۸۴ یک محدوده ای فنس بندی شد و تعداد محدودی ازدشت نازساری مازندران گوزن قرمز که معروف به مارال هست وارد شد اینها دراین محدوده ماندند واین کار بصورت آزمون و خطا صورت گرفت تا شرایط زیست حیوانات مورد ارزیابی قرار گیرد وبعد ازمدت کوتاهی حدوداً یک یا دو سال تعداد آنها به چندین برابرافزایش یافت.

 یعنی هم به لحاظ عقلی هم ازبه لحاظ توپوگرافی منطقه وهم از لحاظ آب و نوع پوشش گیاهی حیوان راحت توانست ماندگاروسازگارشود وتولید مثل کند این نشان دهنده امنیت و آرامش اودراینجا بود .

دراول کار، طرحی به عنوان دهکده طبیعت باراجین آماده شد این دهکده طبیعت شرکت مجزا ی است که زیرنظرشهرداری قزوین فعالیت دارد .

 

 

آیا زیست قفسی حیوانات با شرایط ایده آل آنها سازگاراست ؟

 

حیوانات دراوج کمال آرامش به تولید مثل فکرمی کنند واگرشرایط همه جوره برایشان مهیا نباشد شروع به تولید مثل نمی کنند واین موضوع نشان دهنده این است که ما موفق بوده‌ایم ما حیواناتی داریم که درگذشته دورمتعلق به کشورما هم بوده اند ولی امروزکمیاب شدند و نیستند ومدتی است که ازبین رفته اند ما ازخانواده گربه سانان درحدود ۹۰ سال پیش شیرهم در ایران داشته ایم  ولی الان نداریم، ما دراینجا شیرهم آورده ونگهداری می کنیم  . درگذشته درمازندران حیوانات گوشتخوارمثل روباه ، گرگ، پلنگ ، ببربه وفورداشتیم ولی متاسفانه درنهایت اشتباه آمده ایم این گونه ها را از بین برده ایم، هدف ما این ست که بتوانیم این گونه ها را دراینجا نگهداریم وازدیاد نسل پیدا کنند ووارد محیط بکنیم . ازخانواده سگ سانان خرس هم جزء همین خانواده است، امروزه جایگاه بسیارکمی برای زندگی خرس های ایران باقی مانده است، یک زمانی وقتی وارد الموت می شدی می گفتند ازجایی به بالا تنها نروید آنجا خرس دارد، ما محدوده زندگی حیوانات را درکل ازبین برده ایم.

اگربچه حیوانی دراثرعبورومروردرکوهها پایش لیزبخورد وبیفتد، به جای اینکه نوازش کنیم و اورا به مادرش برسانیم متاسفانه همه ما آن را با سنگ می زنیم و می کشیم ! ما آمده ایم خرس ها، گرگ های ایرانی ،عقاب ها، شاهین ها را نگه داشته ومحیط امن برای آنها فراهم کنیم .

 

آیا مسئول اصلی جلو گیری از انقراض حیوانات شما هستید؟ چرا شما حیوانات را نگه میدارید تا زاد و ولد کنند و نسلشان باقی بماند؟

 

 خیر، مسئول اصلی  جلوگیری ازانقراض ما نیستیم وسازمان محیط زیست متولی حفظ گونه هاست اما همه ما انسان ها نیز ذاتا وظیفه داریم برای حفظ بقاء موجودات هرچه توان داریم بکوشیم. البته کاری که ما دراینجا انجام می دهیم به این صورت است که ما نقش  حامی را بازی می می کنیم . ما خانه حیوانات درست کردیم، ما پناهگاه حیات وحش درست کردیم ، ما نمی آئیم آن گرگی که درطبیعت زندگی می کند وخداوند به اوامرکرده است که اگردرطبیعت یک حیوانی مریض شد باید آن حیوان را از بین ببرد تا بقیه مریض نشوند آن را بگیریم ‌ ودرقفس نگه داریم . ما گرگی که درطبیعت با بی مبالاتی یک شکارچی  که به سمت او شلیک کرده است و یک پایش را لنگ کرده است ونتوانسته زندگی طبیعی خودش را داشته باشد یا یک توله گرگی که یک طبیعت گرد آن را ازطبیعت برداشته و از مادرش دورکرده  وبصورت دست آموز بزرگ کرده که اگر ولش کنیم بیرون  نمی رود و چون آدم ها را دوست دارد به سمت آدم ها برمی گردد ما این ها را می آوریم دراینجا درمانش می کنیم . ما دیگر نمی توانیم این گرگ را درطبیعت رهایش کنیم این گرگ جایگاهش پیش ما است .

یک مثال دیگر بزنم : با این همه برقی که داریم با خطوط جابجا می کنیم واگریک ذره آسمان مه آلود وگرفته باشد وسیم ها معلوم نباشند تعداد زیادی از پرندگان  ما که بصورت « بال بازروی » پروازمی کنند ونمی دانند  که یک سیم برق درمسیرشان وجود دارد و حیوان با آن برخورد می کند، سرنگون می شود و بالش آسیب می بیند و دیگرهیچ وقت آن بال برایش بال  نمی شود تا بتواند دوباره پرواز را انجام دهد جایگاه این حیوان کجاست جایگاه این حیوان اینجاست.

اگرحیوانی درطبیعت نتواند زندگی نماید ما ازاو نگهداری می کنیم ، حیواناتی که دردهکده نگهداری می شوند ، حیواناتی هستند که ازطبیعت جدا افتاده اند .

 

وجود دهکده طبیعت علاوه برتماشا وتفرجگاهی چه فواید دیگری برای استان دارد ؟

 

وقتی صحبت خاصی از یک گونه حیوان می کنیم نمی‌توانیم هزاران اطلاعات به یک دانش آموزیا دانشجو در رابطه با آن گونه بدهیم اما اگرآن دانش آموزیا دانشجو را به یک آزمایشگاه ببریم وبه صورت عملی آن گونه را نشان دهیم آن وقت او متوجه میشود .

اگرما بگوییم همه گربه سانان دارای سیبیلک های حسی هستند واین سیبلک ها ی نخ مانند زوج هست وپنج تا سمت راست قراردارند وپنج تا درسمت چپ، اگرحضوری به اینجا بیایند و ببینند که شیرناخن ها و پنجه هایش به چه صورت است این دیگرتا آخرعمرآموزش عملی برایشان خواهد بود

الان شما دردهکده طبیعت باراجین چند گونه حیوان دارید واین حیوانات را ازکجا تهیه کردید؟

 

ما دراینجا بیش از ۲۰۰ گونه حیوان داریم و تعداد آنها نیزبیش از ۲۰۰۰ عدد یا راس است  شاید ازیک گونه حیوان فقط یک عدد داشته باشیم و شاید هم از یک گونه دیگر ۵۰ عدد داشته باشیم، ما به دنبال آن نیستیم که حیوان را از طبیعت جدا بکنیم و به اینجا بیاوریم و یا مجموعه ای نیستیم که بخواهیم ازشکارچیان حیوان خریداری کنیم ما حیوان جدا شده از طبیعت را تحت نظارت محیط زیست واداره کل دامپزشکی چه ازنظرسلامتی وچه از نظرنوع گونه نگهداری می کنیم .

 

اگرگونه ای با مشکل برخورد کند ما حاضریم آن را بپذیریم ولی حاضر نیستیم حیوانی را از طبیعت و حیات وحش جدا کنیم و به زور به اینجا بیاوریم به این دلیل ممکن است ما از یک گونه یک یا دو رنگ داشته باشیم.

 

آیا شما هیچ گونه ای را از کشورهای دیگر خریداری نمی‌کنید؟

 

بعضی ازحیوانات هستند که درایران وجود ندارند به عنوان مثال شیردرایران وجود ندارد بعضی از باغ وحش های ایران بعضی از گونه های خاص را دارند و تکثیر می کنند به عنوان مثال : ما آمدیم چند تا از مارال هایی که از زاد و ولد همین جا بودند به  باغ وحش  شهرداری تهران دادیم و به جایش ازآنها قوچ ومیش گرفتیم ودراصل معاوضه کردیم، نرفتیم ازطبیعت قوچ ومیش صید کنیم و بیاوریم .

ما راضی نیستیم ازکشوردیگری ویا ازمحیط طبیعی حیوان را جدا و یا خریداری کنیم، پلنگی که دراینجا موجودهست سازمان حفاظت محیط زیست به ما تحویل داده است . شخصی یک بچه  گراز را درمنزل شخصی اش بزرگ کرده بود به ما تحویل داد. یکی از همکاران مربی اش است وبا آن کارمی کند، به دنبالش راه می‌افتد و کاری با انسان ندارد و می گویند آن را ازجنگل گرفته اند و آن را بر روی مبل بزرگ کرده‌ واین حیوان دیگرنمی تواند به طبیعت  برگردد در اینجا زندگی می کند .

دراینجا خرس زادآوری کرد و دوتا توله خود را بزرگ کرد که نشان داد این جا محدوده خوبی است برای  زادو ولد  ، شیرها زادآوری کردند، کارما دراینجا حفاظت ازگونه‌های درحال انقراض است.

 

امروزدرایران گوزن زرد ایرانی جایگاه اش را از دست داده است یک زمانی اگرکسی ازخوزستان به سمت شمال میرفت ویا از دامنه زاگرس به سمت اروپا میرفت گوزن ایرانی را می‌توانست مشاهده کند و گوزن ایرانی در آنجا زندگی می کرد اما الان شما چه می توانید پیدا کنید .

۵۰ سال پیش دردشت قزوین اگرکسی به سمت بویین زهرا حرکت می‌کرد درهریک کیلومتر یا دو کیلومترآهو میدید الان درمنطقه باشگل با سختی های فراوان تعداد اندکی آهو را نگهداری می کنند .

ما گوزن زرد را به این جا آورده ایم و دردو سال متوالی با چراغ خاموش ازاینها گوساله گرفتیم و بزرگ کردیم .

 

مهندس چرا چراغ خاموش ؟

 

برای اینکه اگربفهمند ۴ عدد زیاد شده است هزارمتقاضی پیدا می‌شود که آن  را به فلان جا تحویل بدهید! ما با هدف ازدیاد نسل خواستیم ازآن بچه بگیریم و بچه اش را به طبیعت بفرستیم تا درطبیعت زیاد شود پس ما به دنبال این هدف ها نیزهستیم .

ما دراین جا  پلنگ را نیزنگهداری می‌کنیم پلنگ ایرانی که درگلستان بصورت دست آموز ازاو نگهداری می کردند ویک پلنگ کوچک دیگر که قاچاقچیان می خواستند آن را به خلیج ‌فارس ببرند و بفروشند توسط مامورین محیط زیست  گرفته شد و به ما تحویل تا از آن نگهداری کنیم وآن را بزرگ کردیم . ما اینجا با تلقیح مصنوعی و یا با هر روش دیگری که بتوانیم  نسل آن را زیاد وازانقراض آن جلوگیری  خواهیم نمود.

 

 درباره مجموعه  هفت دره « سافاری پارک»  بفرمایید، آیا این مجموعه درطرح توسعه دیده شده بود ؟

 

درطرح توسعه دهکده طبیعت هدف بزرگتری را دنبال کردیم ۲۵ الی ۲۶ هکتاراز اراضی این مجموعه که شامل هفت دره پشت سرهم بود را به قطعات چند هکتاری تقسیم کردیم  که فضایی بزرگ تر و مناسب تر در اختیارحیوانات بگذاریم  تا حیوانات بتوانند به صورت طبیعی زندگی کنند و مردم راحت تر بتوانند آنها را ببینند. وضعیت توپوگرافی هفت دره را دست نزده ایم گفتیم بهترین آفرینش کار خداوند است دستکاری در خلقت خداوند نمی کنیم به همین دلیل ممکن است بعضی افراد نتوانند استفاده کافی و وافی را ببرند. لذا پیاده راه وسواره رو تعبیه کردیم .  ما می‌خواهیم کاری بکنیم که حیوانات در آرامش کامل باشند و مردم هم از تفرج لذت ببرند ، طرح هفت دره اینقدر طرح بزرگ ، جامع و کاملی است که دولت خودش وارد شده ، ازسطح قزوین بالاتر رفته ودرسطح ملی مطرح است .

 

درهفت دره یک مسیری برای عبورو تفریح به صورت پیاده خواهیم داشت که اکنون افتتاح شده است وبخش هایی هم امسال افتتاح خواهد شد . محدوده مناسبی را تعیین کرده ایم با عرض و شیب بندی مناسب تا همه مردم بتوانند پیاده ‌روی کنند .

مسیری پیش بینی شده  تا بازدید کنندگان بتوانند با خودروهایی که تعبیه شده سوارشوند و با راهنمایی و توضیحات سر گروه بتوانند اطلاعات کودکان  خود را بالا ببرند وآنها را بیشتربا حیوانات آشنا کنند  وجایگاه مخصوصی برای حیوانات اهلی نیزدرست کرده ایم تا کودکان بتوانند با حیوانات اهلی نیزآشنا شوند.

درحال حاضر سه دره از هفت دره افتتاح شده است که فعلا از داخل مجموعه دهکده طبیعت می توان وارد آن شد ومابقی دره ها را نیزامیدواریم تا پایان سال جاری افتتاح کنیم  دره هایی که مربوط به حیوانات گوشتخوارمی باشد علاوه بر دولایه فنس یک لایه فنس برقی هم تعبیه شده است که مبادا حیوانی از آنجا خارج شود .

فنس برقی که قراراست دراینجا نصب شود را یک شرکت  بین المللی که درآفریقا نمونه اش را نصب کرده دراینجا نیزانجام می دهد و ما خیالمان از لحاظ ایمنی راحت است .

فنس های برقی ، برق را درخودشان ذخیره دارند وبه محض برخورد انسان یا حیوان یک صدم ثانیه برق وارد بدن می‌شود وحیوان به لحاظ ترس از برق گرفتگی وشوک خفیف آن را رها می کند و هیچ گونه آسیب و خطری به وجود نمی آورد خود انسان هم می تواند به آن دست بزند و یک لحظه می ترسد و دست خود را به عقب می کشد واگرهم کسی دست خود را نیز به آن بچسباند همان یک لحظه است و خطری ندارد دوباره چند ثانیه صبر می کند و یک بار دیگر برق وارد جریان می شود به این صورت نمی باشد که برق ۲۲۰ ولت به آن وصل باشد و باعث کشته شدن حیوانات بشود  قدرت الکترونیکی این فنس ها درحد صدم ثانیه است که باعث ترس و فرارحیوان ازآنجا می شود.

نقدی که به این مجموعه وارد است این است که مخزن های آبی بدون پیش بینی آب ساخته است ؟ بفرمایید آب این مجموعه  از کجا تامین خواهد شد و آیا این طرح پیوست زیست محیطی دارد یا نه ؟

 

یک حق آبی زمین‌های اینجا ازمنابع طبیعی داشته است که آن حق آب را دنبال کردیم ومجوزها ی لازمش را اخذ کرده ایم و کارهایش انجام شده وعلاوه برآن دراینجا چند مخزن ذخیره آب نیزدرست کرده ایم ، دراینجا مصرف زیاد آب نداریم  وتنها آب خوردن حیوانات و آبیاری درختان است که دراینجا وجود دارد.

 ما درمخزن های آب، حیوانات آبزی را پرورش و نگهداری می کنیم که مردم با  زیست و زندگی آنها آشنا شوند وآنها  را نیز دراین مجموعه ببینند.

دربحث کمبود آب نیز دوستانی که مسئولیت دارند باید پاسخگو باشند ولی من تا حدودی مسئله را بیان می کنم، آبی که ازاین منطقه وارد می‌شود ازحدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ سال قبل براساس میانگین آبی که  وجودداشت تقسیم بندی شده است وازاین سهمیه آب  درحال حاضرحتی یک سومش هم مصرف نشده است .

درتابستان و درمواقعی که با کم آبی و خشکسالی روبروشویم با آبی که درفصل های بهاردرمخازن ذخیره می شود درختان را آبیاری می کنیم،  بوستان باراجین می‌خواهد ازحق آبه خودش برداشت کند و چیزی اضافی نمی‌خواهد ، ما مقداری هم ازکانال آبرسانی قزوین سهم آب داریم که می‌توانیم در زمانی که وقت کشت کشاورزان نیست آب را تهیه و پمپاژبکنیم ودوستان ما درسازمان باغستان ها کاملا توضیح دادند که این موضوع هیچ مشکلی ندارد.

 

آیا سافاری پارک فقط در قزوین ساخته می شود یا در استان‌های دیگرایران نیز وجود دارد؟

 

خیر، این سافاری پارک فقط در قزوین وجود دارد و یکی از دلایل حمایت دولت نیزهمین موضوع می باشد و ما هم به دلیل این که به صورت پیوسته وارد این عمل شدیم توانستیم موفق عمل کنیم و لحظه ای و آنی نبوده است.

 

درشورای شهربحثی وجود دارد که می‌گویند سافاری پارک مجوز زیست محیطی ندارد آیا صحت دارد.؟

 

اتفاقاً ما جوازمحیط زیست داریم ، آنها یک پیوست محیط زیست می خواهند که بدانند این محدوده که در حال درست شدن است برای محیط زیست آسیب زا نیست ، پیوست زیست محیط زیستی ازطریق پیمانکاری که در حال کار کردن است تهیه  می شود. چون این محیط یک جایگاه بسته است عملاً نمی تواند آسیب به محیط زیست منطقه وارد کند ، اگر بخواهیم پلنگ را درمنطقه آزاد نماییم، احتمال برهم خوردن چرخه محیط زیست وجود دارد اما اگر پلنگ درمحیطی محصورنگهداری ‌شود مشکلی بوجود نمی آید. لذا با توجه به نظارت مستقیم اداره کل دامپزشکی و اداره کل محیط زیست استان مشکل زیست محیطی دراین مجموعه وجود ندارد .

 

آیا امکانات این دهکده جواب گویی  نجات حیوانات از بیماریها هست؟

 

ما درمجموعه این دهکده دو تا دامپزشک ثابت داریم که با گروه‌های بزرگ دامپزشکی کشوردرحال کاراست ونمونه های آزمایشگاهی ما به دانشگاه تهران می رود و آن ها آزمایش می کنند، بیماری های خاصی که ممکن است به مشکل بخوریم سریعاً  نمونه رابه آنجا ارسال می‌کنیم ودرآنجا بررویش کارمی شود، چون وارد سطح ملی شده ایم با ما همکاری خوبی دارند وازما هزینه ای دریافت نمی کنند .

 

دهکده طبیعت علاوه بر تکثیر و نگهداری حیوانات اهلی و وحشی درباره پرورش گل و گیاه نیز دخالت دارد؟

 

ما درکشوری زندگی می‌کنیم که اقلیم خاص خودش را دارد، آیا درکشورما کودکان ما گیاهان مربوط به آفریقای جنوبی  یا آمریکای جنوبی را دیده اند ؟ خیر؛ ما دراینجا درحال برنامه‌ریزی هستیم که گلخانه ای تاسیس بکنیم که گونه های مختلف و بی نظیرگیاهی دیگر کشورها را به اینجا بیاوریم مثلا درآفریقا یک فصل باران موسمی دارد و دیگر تا ماه‌ها آب نیست ما انواع گیاهان را درافریقا داریم که آب را همانند بشکه درون خود ذخیره می کنند ویک سال از آبی که در داخل خود ذخیره کرده استفاده و رشد می کند ، این گیاه را که فرزندان ما ندیده اند. یک گیاهی داریم به نام لیتوپس، این گیاه بر روی زمین به گونه ای رشد می کند که انسان آنها را  با قلوه سنگ ها اشتباه می گیرد واتفاقا تنوع رنگ بالایی هم دارد حدودا 10 تا 15 رنگ دارد ودرجایی که میروید به رنگ همان محدوده است، ما تصمیم داریم آن را دراینجا به نمایش بگذاریم ، ما می خواهیم وقتی کسی به اینجا می آید مجموعه کاملی ازحیوانات و گیاهان را به صورت آموزشی ببیند و لذت ببرد .

 

آیا ازحمایت دولت هم برخورداربوده اید؟ آیا درخواستی از مسئولین برای حمایت از این مجموعه دارید؟

 

دولت ازاین طرح  ما حمایت خوبی کرده است،  در۶ ماه گذشته ۲ بارآقای نوبخت ازاین  مجموعه بازدید کردند و هرباربا توجه به پیشرفت اینجا دستورات لازم را داده اند و ما از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین مالی می شویم ، شهرداری تمام هم و غم  خود را گذاشته است ودوستانی که قبل از من در این مجموعه خدمت کردند واقعا باید قدردادن زحمات  آنها باشیم ویا افرادی که بعد ازما پیگیراین کارها خواهند شد.

 

با توجه به اینکه اکنون قیمت گوشت و دان طیوربه صورت وحشتناک بالا رفته است آیا شما برای تهیه غذای وحوش این مجموعه دچارمشکل نشده اید وغذای گوشتی این حیوانات را از کجا تهیه می کنید؟

 

کشتارگاههای مرغ قزوین ، مقدار زیادی ازکله مرغ هایی که به دردشان نمی خورد وقراراست به عنوان پودرگوشت و پودراستخوان استفاده کنند را به صورت رایگان دراختیارما قرارمی‌دهند وبعضی ازمرغ های که کشتارمی شوند دارای لکه های خونی و کبودی می باشند ودامپزشکی اجازه مصرف انسانی را نمی دهد وقیمتش یک چهارم مرغ معمولی است  آنها را می‌خریم و این نوع گوشت مرغ برای حیوانات مشکلی ایجاد نمی کند. ضمنا گوشتی که ما برای مصرف حیوانات  استفاده می کنیم آن گوشت درجه یک نیست گوشت های استخوان دار و ارزان قیمتی است که خیلی وقت ها، کبابی ها از ناحیه دنده و از بین آنها گوشت ها را در می آورند ، بیشترمصرف ما گوشت مرغ ارزان قیمت است ، برخی گوشت هایی که دامپزشکی تشخیص می‌دهد  تاریخ مصرفش گذشته است آنها نیز برای مصرف حیوانات مشکل ندارد، دربرخی مناطق روستایی  گرازها  یک آفت هستند و محیط زیست به شکاربانان اجازه می دهد  تعدادی از آنها را شکار کنند تا تعدادشان متناسب شود وگوشت گرازچون مصرف انسانی ندارد، ما آن را از محیط زیست می‌گیریم و سه هفته در دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری می‌کنیم تا انگل زدایی شود و بعدا مورد استفاده حیوانات قرارمی گیرد.

 

 

شما فرمودید از کله مرغ ها استفاده می کنید وهمانگونه که اطلاع دارید درپرورش مرغ ها ازهورمون ها استفاده می کنند، آیا این غذاها مناسب وحوش شما هست؟ آیا سیستم ایمنی آنها را به هم نمی ریزد؟

 

حیواناتی که اینها را مصرف می‌کنند غالباً سگ ها هستند وما سعی می کنیم حیوانات وحشی دهکده با گوشتی تغذیه کنند که ازچرخه مصرف انسانی خارج شده باشد والبته گوشت های برخی حیوانات حرام گوشت شکارشده هم نیزمورد استفاده قرارمی گیرد.

 

هزینه نگهداری ۲۰۰۰ حیوان برای شما چقدرمی باشد ؟ آیا برای هزینه آن مشکلی ندارید؟

 

 هزینه دهکده  به اندازه هزینه یک پارکی است که درشهروجود دارد، برای نگهداری یک پارک چقدرهزینه دارد ما به جای هزینه برای  نگهداری چمن اینجا برای حیوانات هزینه می کنیم.

 

آیا اینجا ماهی یک میلیارد یا ۲ میلیارد تومان هزینه دارد؟

خیر،این قدرنیست بلکه خیلی کمتراست.

برای مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان وحیوان و جلوگیری ازسرایت آن به جامعه  چه کارمی کنید وآیا خطراتی متوجه پرسنل و پزشکان شما نمی شود وآیا تحت پوشش بیمه ای قراردارید یا نه؟

 

با همکاری که ما با مرکزبهداشت شهید بلندیان داریم، پرسنل ما درهمه فصول واکسن های لازم آن فصل ازجمله آنفولانزا و هپاتیت b و غیره را دریافت می کنند، زیرا این عزیزان از یک سو با این حیوانات وازسوی دیگربا مراجعین درارتباط هستند وممکن است ناقل بین این دوباشند واز طرفی حیوانات ما به صورت دائم تحت نمونه گیری قراردارند وازخون ومدفوع آنها نمونه گیری می شود وهرهفته دامپزشکی قزوین نمونه های ما را بررسی می کنند و اگر نیاز باشد برای تهران ارسال می کنند . ازاین نظرخیالمان راحت است که بیماری میان انسان و حیوان وجود ندارد وعزیزان از دامپزشکی به اینجا مراجعه می‌کنند همکاران ما نیز مداوم به دامپزشکی می روند .

مسئله دیگر این است که خود حیوان ممکن است بیماری نهفته درخود داشته باشند . ما در اینجا قرنطینه داریم ، قرنطینه ما بزرگترین و بهترین قرنطینه ایران است، اگرحیوانی را کسی هدیه کند ویا اگرسازمان محیط زیست  حیوانی را جهت نگهداری به ما بدهد ویا ازجای دیگری بیاوریم و وارد مجموعه ما شوند آن را درقرنطینه قرارمیدهیم اگربیماری نهفته دارد مشخص شود تا وحوش دیگرمبتلا نشوند.

 همه کارمندان ما علاوه بر پوشش بیمه ای که دارند تحت پوشش بیمه تکمیلی نیزهستند ویک بیمه بی نام برای مردمی که از این جا بازدید می‌کنند هم داریم که اگر خدای ناکرده اتفاقی احیاناً برای یک فردی افتاد تحت پوشش بیمه باشد .

 

آیا ازسوی حیوانات خطری متوجه افرادی که دراین مجموعه کارمی کنند شده است ؟

 

حیوان وحشی بدون خطر نمی شود، حیوان  که دسترسی به ما ندارد بلکه ما هستیم که به آن حیوان نزدیک می شویم ،خدا را شکر اتفاق خطرناکی نیفتاده  اما  اتفاق افتاده مثلا یک باریک میمون روسری یک دختربچه را کشیده و به داخل قفس برده بود.

تعداد بازدید کنندگان این دهکده درسال به چه میزان است و چه میزان درآمد برای قزوین دارد؟

 

شهرداری دراینجا به دنبال درآمدزایی نبوده بلکه به دنبال خدمت رسانی است . برخی باغ وحش های هستند که درحد و اندازه دهکده طبیعت هم نیستند ولی قیمت بلیط  ورودی آنها بین 25 تا 35 هزار تومان  است. اگر ما میخواستیم  مانند آنها ورودی بگیریم ، باید بین ۳۵ تا ۵۰ هزارتومان می گرفتیم .دراینجا رویکرد شهرداری رویکرد درآمدی نیست بلکه رویکرد خدمات‌رسانی دارد و در ازای خدمات رسانی که انجام می دهد یک نیم بهاء حداقلی هم می گیرد و۳ سال است که بهای خدمات ما ۵ هزارتومان بود. تعداد بازدید کنندگان ما سال به سال درحال افزایش هستند به نحوی که درسال ۹۶بازدیدگنندگان ما در روزهای تعطیل بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر بوده اند اما درسال ۹۷ تا 1000 نفر رسید ه ، اما در روزهای تعطیل سال ۹۸ بازدید کنندگان دهکده بین۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ نفررسید، یعنی اینکه مردم این مجموعه را بهترشناخته اند، ضمن اینکه ما ازکودکان کار، اردوهای دانش آموزی روستایی ، افراد مرتبط با بهزیستی و کمیته امداد هزینه دریافت نمی کنیم حتی اگرهزارنفر هم معرفی کنند ما پول نمی گیریم و یک گروههایی هم هستند که ما نیم بها می پذیریم. آقای شهردار و مدیران شهرداری به بنده توصیه کرده اند که همه چیز را به نفع مردم انجام بدهم ، اگرازمدرسه دولتی به اینجا بیایند بازدید به صورت نیم بها صورت می گیرد و اولیای مدرسه و دانش آموزان کم بضاعت رایگان بازدید می کنند.

دراردیبهشت ماه بازدید  دانش آموزان مدارس حدوداً بیست هزارنفرشد حدودا ۲۰۰ هزار نفر درسال بازدید کننده داریم .

 

 یکی ازجاذبه‌های مهم قزوین همین دهکده باراجین است وهرمسئولی که وارد استان    می شود ازاین مکان بازدید می کند این موضوع چقدردرجذب گردشگران تاثیرداشته است ؟

درتمام روزهای تعطیل سال ما برنامه‌های خاصی داریم به عنوان مثال : برگزاری تئاترو جشنواره موسیقی داریم ، درایام عید که گردشگرزیاد داریم سعی کردیم شهرقزوین را هم بشناسانیم  ویک بازارچه شب عید راه اندازی کردیم ازاتحادیه شیرینی سنتی های قزوین و اتحادیه غذا پزی ها رستوران‌ها خواستیم که افراد را معرفی کنند، ازسازمان‌ها نیزخواهش کردیم که سعدالسلطنه و سایرجاذبه های گردشگری را معرفی کنند.

 

چه میزان گردشگرازسایراستانها ازاین مجموعه بازدید کرده اند ؟

 

آمارمشخصی نداریم، زیرا ازافراد نمی توانیم بپرسیم شما ازکجا آمده اید!  اما حدوداً یک سوم بازدید کنندگان ما را گردشگران سایراستان ها تشکیل می دهند.

با توجه به اهمیت این مجموعه برای مسئولین استان هرمقام دولتی  وغیردولتی  و حتی مهمانان خارجی به محض ورود به استان قزوین با شهردارومجموعه ما هماهنگی می کنند و ازدهکده بازدید  می کنند، درهفته گذشته خانم دکترظریف به اتفاق ۴۰ نفر خانم که همسر سفرای ایران درکشورهای دیگربودند ازاین مجموعه بازدیدکردند، بازدید سفیر بلژیک راجداگانه  داشتیم ، امسال دکترنوبخت دوبار که یکباربصورت جداگانه به اتفاق معاون وزیر راه و شهرسازی ومعاونین سازمان محیط زیست آمده بودند و یکبار بصورت خانوادگی ازاین جا بازدید داشتند. خیلی افراد هم ازتهران می آیند بازدید می کنند و دوباره برمی گردند .

ازافغانستان یک گروه ۳۰ نفره بازدید کننده دیپلمات داشتیم که ازدهکده بازدید کردند ودرکناراین بازدیدها ازسرای سعدالسلطنه و بازارقزوین و شیرینی های سنتی قزوین هم استفاده کردند. ما درمعرفی همه جاذبه های گردشگری مخصوصا  آثارتاریخی الموت به جهان غفلت کرده ایم .

زندگی با حیوانات چه طعمی دارد ؟

عسل

مارال هایی که درکشتارگاه آبیک بودند آوردید اینجا ، الان کجا هستند؟ آیا زنده هستند ؟

افزایش پیدا کرده اند وتکثیر شدند، ازاینجا به چندین استان کشورتکثیروفرستاده شدند، ما درقبال مارال ها قوچ ومیش گرفتیم ، مارال های مادرچند مدتی که نگهداری کردیم زادآوری خوبی داشته اند.

منفور ترین حیوان ؟ من ازمارمیترسم وترسم هم شخصی است

کفتار: من دوستش دارم قویترین فک  را درجهان دارا است،  جزء معدودی ازحیوانات درجهان هستند که ماده ها رهبرهستند.

پربازدید کننده ترین حیوان دراینجا : شیر و ببر

حیوان فروشی هم داشته اید؟

تا به حال نه حیوانی خریده ایم و نه فروختیم ، ما فقط معاوضه می‌کنیم آن هم تحت نظرسازمان محیط زیست وبهای حیوانات راهم آنها مشخص می کنند که ارزش ریالی حیوان ها به چه صورت است

مهمترین مشکل شما در بحث نگهداری چه می باشد؟

خدا را شکرمشکل خاصی نداریم وهمه با تمام توان درحال کمک کردن به ما هستند

نحوه همکاری آقای مهندس نوری  با شما چگونه است وبیوگرافی ازایشان اگر دارید بفرمایید ؟

آقای نوری یک قرارداد مشارکت ۲۰ ساله با شهرداری دارند. اما این قرارداد هیچ ارتباطی به علاقه ایشان به حیوانات ندارد ویک فردی است که عاشق حیوانات است آنها را دوست دارد وبا حیوانات بازی می کند، حرف می زند ،همه چیزش با حیوانات خلاصه شده است وبخاطرحیوانات زندگی اش را رها کرده است، خانواده وبچه هایش را رها کرده است پای این حیوانات مانده وعاشق حیوانات است،دوست خوبی برای ما است.

بهترین خاطره ای که با این حیوانات دارید ؟

گل یا پوچ بازی کردن میمون ها

فعالان محیط زیست اگربخواهند با شما همکاری کنند آیا می پذیرید ؟ آیا با آنهاهمکاری  خواهید داشت؟

 بله، ما با یک گروهی ازدانشجویان دندانپزشکی که به اینجا مراجعه کردند ودرخواست به صورت مردمی برای رفع مشکل  دندان حیوانات را  داشتند. گروه های مردمی بسیاری هستند که برای رشد ورونق دهکده طبیعت وبهترشدن آن تلاش می کنند.

آیا میخواهید زرافه را به این مجموعه اضافه کنید؟ آیا برنامه ای برای آوردن فیل به این دهکده درآینده دارید یا نه ؟

به شخصه دوست ندارم حیوانی را از محدوده طبیعی زندگی اش دورکنم و بیاورم اینجا ولی اگرجایی باشد که حیوانی دریک محدوده ای زندگی می کند وبتوانیم  با تعامل برخی ازحیوانات که ما دراینجا تعداد زیادی داریم را به آنها بدهیم  واز آنها نیز حیوانی را در قبالش دریافت کنیم خوشحال می شویم  که این کاررا انجام  دهیم ، فیل آسیایی می تواند دراینجا جایگاه داشته باشد، به نظرمن زرافه می تواند دراینجا جایگاه داشته باشد.

بعد ازاتمام سافاری پارک آیا به فکرتوسعه وگسترش مجدد آن خواهید بود؟

اگرهفت دره تمام شود وخوب عمل کرده باشیم ، حتماً فازبعدی را نیزاجرا خواهیم کرد

وسعت دهکده به چه میزان است؟

 هفت دره 25 هکتاراست و دهکده نیز 7هکتاراست که درحال حاضرمورد استفاده قرارگرفته است.

برای تبلیغ گردشگری و شناساندن بهتردهکده چه اهدافی دارید ؟

شهرداری قزوین قراردادی با شهرداری تهران منعقد کرده است تا بتوانیم درتهران تبلیغات داشته باشیم وقراراست که بین شهرداری تهران  و قزوین تورهای گردشگری ایجادکنیم ، ما بیلبورد های بزرگی درتهران برای معرفی قزوین نصب کرده ایم ، با سازمان راهداری کشورصحبت کردیم تا دوتابلو برای معرفی دهکده طبیعت قزوین دراتوبان  نصب شود، در سطح شهرنیزبرنامه های را برای جذب بیشتر مردم داریم .

درمورد پارکینگ توضیح بفرمایید آیا گنجایش خودرهای بازدیدکنندگان را دارد ؟

درحال حاضر پارکینگ موجود می باشد وقصد گسترش آن را نیزداریم به ۲ الی ۳ برابر این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

انتظارشما ازمردم قزوین چیست؟

تقاضا داریم که به هرکجا می روند این دهکده  را معرفی کنند، دهکده طبیعت آنقدرجذاب است که اگرواقعیت ها گفته شود قطعا بازدیدها نیزافزایش خواهد یافت .

آیا کارهای جانبی وفرهنگی دراین مجموعه صورت می گیرد؟

درتمام اعیاد دراین جا با گل و شربت از بازدید کنندگان  پذیرایی می کنیم و به بچه ها باد کنک و گل با گلدان کوچک می دهیم . این کارها در خاطربچه ها ماندگارمی شود زیرا گل  دادن درفرهنگ ما بسیار با ارزش است.

نحوه همکاری سایرارگانهای شهرداری با شما به چگونه است؟

ما به صورت مجزا ومستقل کارمی‌کنیم ولی با آنها تعامل بسیارخوبی داریم.

انتظارشما ازمسئولین چیست؟

اینجا محدوده خدمات رسانی به تمام مردم است ازمسئولین انتظارداریم درمعرفی این مجموعه به مردم دیگراستانها همت کنند وبرای استقبال بیشترمردم نیازمند حمایت  همه مسئولان هستیم زیرا این دهکده درسطح کشورمجموعه ای کم نظیراست .

حرف پایانی اگردارید بفرمایید؟

 ۳۶۵ روزدرسال را پذیرای مردم خوب ایران هستیم ، بدون تعطیلی

 

چکیده گفتگو ...

*شهرداری قزوین در دهکده طبیعت به دنبال درآمدزایی نبوده بلکه به دنبال خدمت رسانی است .

*ما محدوده زندگی حیوانات را درکل ازبین برده ایم.

*ما در دهکده طبیعت خانه حیوانات و پناهگاه حیات وحش درست کردیم.

*اگرحیوانی درطبیعت نتواند زندگی بکند ما ازاو نگهداری می کنیم وبه افراد نشان می دهیم که با انواع گونه ها و شیوه زیست وزاد و ولد آنها آشنا شوند ما حیواناتی که دراینجا نگهداری می‌کنیم حیواناتی هستند که ازطبیعت جدا افتاده اند.

*ما دردهکده طبیعت بیش از ۲۰۰ گونه حیوان داریم و تعداد آنها نیزبیش از ۲۰۰۰ عدد یا راس است شاید ازیک گونه حیوان فقط یک عدد داشته باشیم و شاید هم ازیک گونه دیگر۵۰ عدد داشته باشیم.

*ما به دنبال آن نیستیم که حیوان را ازطبیعت جدا بکنیم یا ازشکارچیان خریداری کنیم ما حیوان جدا شده از طبیعت را تحت نظارت محیط زیست نگهداری می کنیم .

*ما گوزن زرد را به این جا آورده ایم و دردو سال متوالی با چراغ خاموش ازاینها گوساله گرفتیم و بزرگ کردیم .

*طرح هفت دره سافاری پارک  آن قدر طرح بزرگ ، جامع و کاملی است که دولت خودش وارد شده وازسطح قزوین بالاتر رفته و درسطح ملی مطرح است.

*دره هایی که مربوط به حیوانات گوشتخوارمی باشد علاوه بر دولایه فنس یک لایه فنس برقی هم  کشیده شده که مبادا حیوانات وحشی از آنجا خارج شوند واین فنس ها را یک شرکت  فعال درآفریقا دراینجا نصب می کند که سابقه کارموردوثوق دارد.  

*سافاری پارک فقط در قزوین  ساخته می شود و یکی از دلایل حمایت دولت نیزهمین موضوع می باشد.

*ما جوازمحیط زیست داریم ، برایهفت دره نیزپیوست محیط زیستی  از طریق پیمانکاری که درحال کار کردن است باید تهیه شود، چون این محیط یک جایگاه بسته است عملاً نمی تواند آسیب به محیط زیست منطقه وارد کند.

*ما در دهکده طبیعت درحال برنامه‌ریزی هستیم که گلخانه ای تاسیس بکنیم که گونه های مختلف و بی نظیرگیاهی دیگر کشورها را به اینجا بیاوریم.

*در۶ ماه گذشته ۲ بارآقای نوبخت  و برخی مسئولان کشوری ازاین مجموعه بازدید کرده اند وشهردارقزوین نیزتمام هم و غم  خود را گذاشته تا این مجوعه توسعه یابد.

*یک بیمه بی نام برای مردمی که از این جا بازدید می‌کنند هم داریم که اگر خدای ناکرده اتفاقی احیاناً برای یک فردی افتاد تحت پوشش بیمه باشد .

*تعداد بازدید کنندگان ما سال به سال درحال افزایش هستند به نحوی که درسال ۹۶بازدیدگنندگان ما در روزهای تعطیل بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر بوده اند اما درسال ۹۷ تا 1000 نفر رسید ه ، اما در روزهای تعطیل سال ۹۸ بازدید کنندگان دهکده بین۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ نفررسید.

*ما ازکودکان کار، اردوهای دانش آموزی روستایی ، افراد مرتبط با بهزیستی و کمیته امداد هزینه دریافت نمی کنیم حتی اگرهزارنفر هم معرفی کنند ما پول نمی گیریم و یک گروههایی هم هستند که ما نیم بها می پذیریم.

*حدوداً یک سوم بازدید کنندگان ما را گردشگران خارجی و گردشگران سایراستان ها تشکیل می دهند.

*تا به حال نه حیوانی خریده ایم و نه فروختیم ، ما فقط معاوضه می‌کنیم آن هم تحت نظرسازمان محیط زیست وبهای حیوانات راهم آنها مشخص می کنند که ارزش ریالی حیوان ها به چه صورت است

*ازمردم قزوین تقاضا داریم که به هرکجا می روند این دهکده  را معرفی کنند، دهکده طبیعت آنقدرجذاب است که اگرواقعیت ها گفته شود قطعا بازدیدها نیزافزایش خواهد یافت

*دهکده طبیعت قزوین درسطح کشورکم نظیراست.

 

                                          نسیم قزوین شماره 17

                                                         98/5/7

 

 

  • ۹۸/۰۵/۲۵
  • نسیم قزوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی